onsdag 28. januar 2009

Lærende nettverk i London januar -09

I midten av januar 2009 satte ca. 30 lærere kursen mot England for å
delta på årets Bett-konferanse. Det var overveldende og interessant å svinse litt rundt på Bett, men uten midler til å handle for, ble det mest sikling på nytt og fancy utstyr. Mye av vårt opphold ble preget av skolebesøk, tre i tallet. Torsdag 15/1 besøkte vi Chestnut primary school. Det var et skolebesøk som kom i stand et par dager før avreise, og David, inspektøren som viste oss rundt, hadde lagt opp til at vi kunne påvirke hva vi ønsket å se. Ettersom vi jobber på ungdomsskolen, var vi litt spente på hvordan vi kan dra nytte av dette skolebesøket. Vi ble umiddelbart slått av hvor mye pynt elevene produserte og hang opp i klasserommene og på fellesarealene. Vi kommer nok ikke til å adoptere den store produksjonen av veggpryd, men noe annet de hadde på veggen
fanget vår interesse: klare og tydelige mål. David sa også at dette var noe det var stort fokus på, og det er noe den engelske læreplanen (som K06 forøvrig er en del påvirket av) fremhever viktigheten av. På flere av skolene vi besøkte hadde de også en pyramide med mål stående på alle pulter. David, vår mann på Chestnut Primary School, sa at man kunne finne denne pyramiden på nettet. Vi har lett - uten hell... Noen som kan hjelpe? Det kunne være interessant å ta en nærmere kikk på den. Det er altså bruken av klare og tydelige mål som i størst grad fanget vår interesse på de engelske skolene. Vi har laget en photostory som viser noen bilder fra vårt opphold i London, men sliter med å laste den opp... Enn så lenge legger vi ut noen highlights fra turen.



Ivrige elever jobber blant annet med mathletics




På veggene hang det tydelige mål

Dersom noen har gode tips til hvordan vi kan få lastet opp photostory på blogg, mottas de med takk...

Jarle og Ingerid

1 kommentar:

Kjetil sa...

I min bloggeditor ligger videoknappen ved siden av bildeknappen. Du bruker jo også blogspot, så skulle tro du også har den samme knappen? Har du prøvd denne?