onsdag 25. mars 2009

Hvorfor wiki?

Det gikk veldig greit å opprette en wiki gjennom wikispaces. Det jeg imidlertid fort ble klar over, var at dette verktøyet var vanskeligere å håndtere og redigere enn for eksempel blogg som var et av alternativene jeg vurderte. Grunnen til at valget falt på wiki, var at jeg ønsket å dekke følgende punkter:


  • Alle elevene skulle få se hverandres arbeid.
  • Ettersom elevene jobbet i par eller grupper måtte det være enkelt med samskriving og/eller redigering av felles arbeid.
  • Siden burde være passordbeskyttet.

Dette var altså krav som ble dekket av wiki. Jeg ble også tipset om at google.docs kunne fungere godt utifra mine krav. En lærer ved en videregående skole tipset meg om siden hennes klasse hadde laget i wikispaces - Klasseavisa. Dette så oversiktelig og greit ut, og førte til at valget falt på wikispaces. Siden rike og fattige land ble dermed opprettet for klasse 10.ii og 10.iii ved Ingieråsen skole.

Ingen kommentarer: